17 maj, 2014

Utmaning: Be the best version of you!

Jag funderar mycket på hur jag prioriterar min tid och vad jag vill få ut av varje dag. Helt ärligt älskar jag min vardag och tycker att det mesta är så himla roligt, utmanande och glädjande! Jag har en tendens att maxa på alla plan men det går ju snabbt att inse att man helt omöjligt kan vara den bästa mamman, frun, vännen, juristen, kollegan, löparen, fitnessatleten, inrednings- och trädgårdsarkitekten, hemtjänstbiträdet och kocken samtidigt. Vilket jag gärna skulle vilja vara, haha. Jag försöker att lägga fokus på de plan jag tycker är viktigast och roligast, samtidigt som jag accepterar att jag har svårt för det som är "okej" och "lagom". Ska det vara så ska det vara, typ. Då får några av dessa områden hellre vara super och några helt kassa utifrån hur jag själv upplever det. För mig är till exempel familjen och jobbet mycket viktigare än att vi har gjort färdigt trädgården eller att det är städat och fint i vårt hus hela tiden. Det låter kanske galet men jag strävar efter att prestera bäst resultat av alla (över 100) jurister i Sverige på mitt företag, som småbarnsmorsa liksom, haha. Och att samtidigt skapa förutsättningar för att främst hinna med min underbara familj, mina fantastiska vänner och min träning. Hur prioriterar ni vardagen och har ni några tips för att få ihop det?

Your greatest responsibility in your life is to be the best version of yourself.
When you feel for what the soul believes, that is who you become.

Just nu är jag dessutom riktigt inspirerad och peppad på att komma i grymt bra form (jag vet att jag inte har några överviktsproblem eller rätt att klaga på min kropp, men allt är relativt och jag utgår ifrån vad jag vet att jag kan åstadkomma utifrån mina förutsättningar). Så med start imorgon tänkte jag ge mig själv en utmaning under 30 dagar, för att återigen hitta motivation i sund och bra kost och träning. Hakar ni på? Jag utmanar er att under 30 dagar satsa helhjärtat på någonting som ni önskar uppnå, oavsett vad det handlar om. Kram på er alla och ha en underbar lördag!
 
 

10 kommentarer:

  1. Jag blir nästan andfådd och helt slut på bara av att läsa inlägget, haha. Får den känslan lite då och då när jag läser din blogg. Det är sånt otroligt tempo i allt du gör och man får verkligen känslan av att du vill vara bäst och uppnå toppresultat hela tiden i allt. Jag tycker jag hinner uppnå det mesta som jag vill, precis som du skriver måste man prioritera och hemmet har helt klart fått halka efter något. Jag prioriterar min dotter, min man, mina studier och att vi ska ha en lugn och skön vardag, roliga och mysiga dagar och leva sunt. Det tycker jag är viktigast. Jag kommer aldrig vara den som vill prestera bäst på arbetet....arbetet är för mig bara ett arbete så att jag ska kunna ha en underbar fritid. Vill inte alls lägga en massa energi där utan den energin vill jag lägga utanför arbetstiden. Självklart har jag tidigare och kommer fortsättningsvis att göra ett bra arbete (arbetar med karriärvägledning) då mitt arbete är att hjälpa andra vidare i livet, så den motorn finns alltid. Men jobbet får stanna på kontoret. Det är inte jobbet i sig som gör mig lycklig ävn om jag trivs och tror det är viktigt. Så för mig går vardagen ihop lugnt och stressfritt, för jag jobbar inte alls så mycket som du. Men för mig är det viktigare med mer fritid, mer lugn och ro :) Vi år ju olika och jag skulle aldrig må bra av att ha ett sånt högt tempo som du verkar ha./Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att man är olika och det är fint att höra att du har hittat en balans som du trivs med. Att jag lägger mycket energi och tid på jobbet ser jag inte som ett hinder för att ha mycket energi till annat, såsom familjen och aktiviteter på fritiden. Men jag gillar ju ett högt tempo och har inte alls ett stort behov av lugn och ro. :) Kram på dig Milla!

      Radera
  2. Du är så himla inspirerande!! Tack för det, du ger en framtidshopp och energi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, så roligt att höra! Kram!

      Radera
  3. Till skillnad från den första kommentaren blir jag sjukt peppad av att läsa dina inlägg, älskar när människor försöker maxa sina liv och inte stannar i "the comfort zone". Visst, jag strävar också efter en harmonisk vardag men att känna att man ligger i en positiv spiral i livet där man ständigt utvecklas, är otroligt viktigt för mig. Det viktigaste är väl, (som du redan gjort) att inse att man inte kan vara på topp i alla delar av livet samtidigt. Tack för din fina blogg, jag läser och inspireras! /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad och peppad jag blir av din kommentar Anna! Tack! Det är precis så jag känner, att det är en motor att känna att man utvecklas och att man ligger i en positiv spiral. Just nu är livet verkligen på topp för mig och jag klarar av att prestera på många plan samtidigt, vilket ger mig ännu mer energi. Att se resultat av hårt arbete är otroligt kul tycker jag och det ger mig pepp att utmana mig själv ännu mer. Kul att jag kan inspirera dig! Kram!

      Radera
  4. Oj, jag blir alldeles slut av att läsa om alla dina stora krav på dig själv! Känns som om du hela tiden vill bli bekräftad på hur duktig du är. Vad spelar det för roll om du inte blir bästa juristen eller om du inte bli den bäst tränade småbarnsmorsan? Världen går inte under och livet går faktiskt vidare - även om du inte uppnår dessa krav. Du verkar dock inte helt nöjd med tillvaron eftersom du vill få tips på hur vi prioriterar vardagen och om vi har ni några tips för att få ihop det.Tycker nästan synd om dig för du har det egentligen jobbigt, anser jag./Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Karin. Alla människor mår förstås bra av bekräftelse, men jag sätter inte upp målsättningar och krav på mina egna prestationer för att andra ska bekräfta mig som person. Det spelar absolut ingen roll om jag inte är den bästa juristen eller den bäst tränade småbarnsmorsan. Men om man vill bli det och faktiskt lyckas är det ju en stor glädje i att nå dit man vill. Kraven som jag sätter upp för mig själv är verkligen prestigelösa och jag känner faktiskt ingen press i att lyckas, utan bara pepp och positiv energi. Det är tråkigt att du tolkar det som att jag inte är nöjd med tillvaron för min egen känsla är att livet är på topp, att jag är lycklig och att det går så himla bra just nu, på alla plan. Det finns självklart sådant som jag vill förbättra men i det stora hela är min vardag fylld av glädje, pepp och massa positiv energi. Om du anser att jag har det jobbigt får det förstår stå för dig själv, men du ska i alla fall veta att mina krav som jag sätter upp endast peppar och inspirerar mig. Att uppnå sina mål är fantastiskt och tack vare att jag försöker sätta upp tuffa men realistiska målsättningar lyckas jag ofta nå dit jag vill. Att jag mitt i detta frågar er läsare om ni har några konkreta tips på att som småbarnsförälder ska få ihop vardagen ännu bättre betyder enligt mig inte att jag inte är nöjd. Jag vill ständigt utvecklas som människa och brinner för att se resultat av det jag gör och om det i dina ögon handlar om ett bekräftelsebehov får det vara din tolkning. Men jag känner ingen sådan press i alla fall utan lever livet med stor glädje. Kram!

      Radera
  5. Super bra du är Sofia!!! Jag blir peppad av dig och det du gör! Gillar din planering,100%på jobbet,100%träning,150%familjen du är bara grym! Go girl!

    SvaraRadera