01 december, 2013

December!

Idag fick barnen öppna första paketet i deras gemensamma julklappskalender. Äntligen är december här! Amanda har väntat och pratat om denna spännande månad länge och vaknade pigg som en liten myra imorse. Här får ni se innehållet i kalendern, som jag passade på att fota (med varierad kvalitet pga bättre eller sämre ljus) innan jag gjorde paket av sakerna. 

Eftersom Amanda och Olivia även får julklappar av andra än oss på julafton har jag valt att även slå in lite större saker från oss istället för att ge dem dessa på julaftonskvällen, det är roligare att de får sakerna lite utspritt tycker jag. Jag har gjort ett paket per dag med innehåll till dem båda att dela på. Varannan dag får Olivia öppna och varannan dag får Amanda öppna. Sedan får de komma överens om hur de ska dela på och samsas sakerna. 


Klistermärken från Köpenhamn samt Arielsmycken.

Musse Pigg-öron och handskar. Minisaxofoner. Djurmasker.

Målarbok och lära-sig-räkna-bok. Juliga diadem och hårspännen. Nya pepparkaksformar.

Kalasklänningar från H&M

IKEA:s snickargrejer. Barbapapabok och lära-sig-siffror-bok. Djurmasker i papper som man målar själv. Mikrofon och hatt till maskeradlådan.

Strumpbyxor, hårspännen/snoddar och strumpor. Barnkammarbokens rosa CD och överraskningspåsar. Receptbok för att baka sitt eget lördagsgodis.

Djurmasker. Ringar och prinsessplåster. Överraskningspåsar och Barnkammarbokens vita CD. 

Överraskningspåsar och studsbollar. Kinderägg med prinsessor och prinsesstrosor.

En mjuk boll och mosaikpyssel. Restaurangset från Oskar&Ellen. Djurmasker.

En Törnrosaklänning till Olivia och en Snövitklänning till Amanda.

6 kommentarer:

  1. Så roligt och vilka fina saker tjejerna skall få!
    Vi har också en julpaketskalender här hemma till pojkarna, men båda är egentligen lite små för att uppskatta den än! Tänkte bara höra vart man kan hitta de söta djurmaskerna som du visar? De skulle nog gå hem här hemma hos storebror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har beställt dem från kontorsproffset.se :)

      Radera
  2. Det var en annorlunda paketkalender, men det är för- och nackdelar med allt. Tur man som förälder kan välja sin egen variant man tycker passar. Det kan ju verkligen bli jobbigt för barnen om dom blir överösta med för många paket på julafton. Dom är nöjda efter ett eller några paket med roligt innehåll och vill gå och leka och så har dom 20 kvar att öppna för att inte släktingarna som gett dom ska bli besvikna. Mamma brukar berätta om en jul när vi var små och vi blev så trött och griniga på kvällen att hon stoppade isäng oss innan vi hade öppnat klart och sen fick en utskällning när någon släkting frågade vad vi tyckte om paketet och vi inte hade öppnat det än.
    Förra året firade vi inte jul hemma och då lämnade vi paketen från oss föräldrar hemma under granen och när vi kom hem igen efter några dagar hittade barnen paketen som tomten lämnat hemma också. Det blev lite samma grej.

    SvaraRadera
  3. Tittade på din paketkalender förra året och tänkte "åh vad kul det ska bli att ordna en sådan till min lille skrutt nästa år!". Nu är det ett år senare, han är 15 månader och jag inser att han inte alls skulle förstå grejen. ;) Får bli nästa år istället. Du har verkligen hittat fina grejer åt dem! Jag tyckte att min paketkalender var helt magisk när jag var liten. :)

    //Ida som har läst din blogg länge men som är dålig på att kommentera. (Min kommentar kunde inte skickas iväg när jag angav mailen.. Konstigt!)

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer Igelkottmamman och Ida! Kram på er!

    SvaraRadera
  5. Vilken jättefin adventskalender du förberett till dina tjejer! Nu fick jag lite inspiration på julklappar :-) Jag håller med om att det blir väl mycket på julafton med paket från höger och vänster.

    SvaraRadera