03 januari, 2014

2013!

Precis som de senaste fem åren har jag nu gjort en årskrönika med bilder från vårt år tillsammans. Det är så himla roligt att ha kvar dessa krönikor så att det faktiskt är värt den tiden som det tar att sammanställa dem. I kategorin Årskrönikor hittar ni även sammanfattningar från 2012, 2011, 2010, 2009, och 2008. om ni är nyfikna på vad vi hittade på tidigare år. Trevlig läsning!


JANUARI

Det nya året firades för första gången in som en familj på fyra

Vi hade trevligt besök av Arvid och hans familj

Det var så vackert ute!

Vi badade mycket både hemma och på badhuset och både med släkt och vänner

Olivia växte och lärde sig allt mer

Vi firade Stella som fyllde 3 år och bjöd oss på ett fint Mimmikalas

Jag tränade mamma/baby-gympa med Olivia och var även flitig på att träna själv

Amanda fyllde 3 år och fick massa paket när hon vaknade


Amanda bjöd sina vänner på Barbapapakalas här hemma med ballonger som jag målade

Amanda lärde sig att skriva A och O

Jag fick ett nytt juristjobb!

Vi summerade januari som en mycket bra månad


FEBRUARI

Jag började på mitt nya jobb och fick jättefina tulpaner av mina kollegor

Vi gick på promenader och åkte snowracer på gården

Jag lagade nyttiga och goda matlådor

Olivia och Amanda blev ännu finare vänner

Amanda såg till att hennes lillasyster var piffad även när hon hade pyjamas

Vi badade med vänner

Prinsessor och utklädningslekar blev en stor favorit

Jag och min älskling åkte till Sundsvall för att bo på hotell, äta på restaurang och ha det mysigt
(och jag hade lovat mig själv att inte äta så mycket godis vilket jag tydligen klarade av)

Det var en stor dag när världens bästa Olivia fyllde 1 år!

Olivias rum började bli färdigt

Vi hade trevliga lekfrämmanden, här är det Ossian och Adam som är på besök

 Vi bjöd in till ett stort 1-årskalas för vår älskade lillasyster

Tjejerna myste, lekte och hade jätteroligt här hemma

Det var helt otroligt vackert ute vissa dagar och barnen älskade att leka och promenera i snön

Vårt hus var vitt och fint i vinterskrud

Vi var på 3-årskontroll med Amanda och samtidigt på 1-årskontroll med Olivia


Jag anmälde mig till Fitnessfighten och peppade inför en hälsosam marsmånad


MARS

Tack vare Fitnessfighten så innebar mars månad träning för mig varje dag, hej och hå!

Vi var på Busplaneten med Stella, Anna och Vincent

Det snöade massor och mamma hjälpte oss att skotta 

Jag jobbade halvtid under februari och mars på mitt nya jobb...

…samtidigt som Jonas fortfarande jobbade heltid och vi var heltidsföräldralediga med Olivia

Även mars bjöd på några riktigt vackra vinterdagar. Här har vi picknick med Ebba och hennes familj på vår baksida

2013 var verkligen badandes år för oss och vi hade många roliga kompisdejter på badhuset

Amanda dansade mycket här hemma...

och Olivia blev bättre och bättre på att gå 

 Tuff träning och nyttig mat är Fitnessfightens koncept
Olivia och Amanda lekte mycket tillsammans och det var roligt att se att de kom varandra allt närmare

Träna, träna, varje dag! Här på IKSU, helnöjd i mina nya träningskläder

Formen började ta sig allt eftersom. Här har jag just avklarat ett pass hemma i hallen och magrutorna var på gång

Vi gick till Felicia för att gratulera henne på 3-årsdagen!

Jag bjöd in till öppet hus på min 30-årsdag!

Jonas gav mig en kaffemaskin i 30-årspresent
(trots att jag ännu inte hade börjat dricka kaffe :)

Mars avslutades på bästa sätt med en fantastisk utflykt tillsammans med familjen Westerlund/Fahlén

Fitnessfighten summerades med dessa "efterbilder" och jag kände mig stark och vältränad


APRIL

Vi firade påsk och åt jättegod påskmat tillsammans med släkten

Vi gratulerade bästa Anna på födelsedagen

Jag morgontränade i kylan

Jonas hade skägg (inte min favorit, det blir ju så stickigt när man kramas :)

Vi njöt av fantastiska dagar med frisk luft och motion

Det var fortfarande stora snöhögar ute

Jag spelade beachvolleyboll

SM-finalen i innebandy spelades i Malmö och jag åkte ner som representant för Svenska innebandyförbundets Juridiska Nämnd

Vi packade noga och genomtänkt...

…för det var ju dags för SEMESTER!

Vi kom fram till Thailand tidigt på morgonen

Som vanligt hade vi bokat transfer med Kids On Board så att tjejerna fick åka säkert

Resterande dagar av april var ett rent nöje och det var helt fantastiskt att se hur bra barnen trivdes


MAJ


Vi missade valborgsbrasorna hemma i Sverige och inledde maj månad med ett besök på ett roligt vattenland

De första tio dagarna av maj var helt underbara och jag låter bilderna tala för sig själva

Vi kom hem till Sverige och spenderade ett dygn i Stockholm

Sverige bjöd på kanonväder under våra första tre veckor hemma (medan Jonas var föräldraledig och jag jobbade)

Vi lekte i äventyrslekparken med Astrid, Greta och Sofia

Vi gratulerade min vän Anna på 30-årsdagen
(och flera andra vänner som också fyllde år denna månad)


Vi var kalasfina vid flera tillfällen

Min fina bröder var här när Johan fyllde år (och vi samtidigt firade Alices födelsedag och morsdag)

Jag åkte till Sundsvall för en rolig extramöhippa för Anna


JUNI

Juni inleddes med "invigning" av vårt garage som Jonas kämpat hårt med att färdigställa

Jag och Anna sprang Tjejmilen

Den svenska badpremiären gjorde tjejerna hemma hos Ebba & Iza

Vi blev bjudna på en mysig och god mellokväll hos Stella med familj


Vi var på Anna och Albins fina bröllop i Söderhamn
(som jag fick äran att hjälpa till att förbereda)

 Vi badade och njöt av soliga dagar

Lillebror Johan tog studenten

Olivia fick två myggbett vid ena ögat och såg ut som att hon och Amanda hade boxats

Vi umgicks med vänner. Här är det Felicia och Hugo med familj som är på besök

Jag köpte nya fräscha kuddar till soffan

Vi bilade upp till Skellefteå för att fira midsommar

 Vi firade midsommar med både min och Jonas släkt och Amanda var fin i sin egengjorda midsommarkrans från förskolan

Vi hade det mysigt tillsammans

Ebbas lillebror Felix välkomnades till världen

Jag jobbade och tränade på lunchen

Tjejerna var glada och sommarfina


JULI

 Amanda njöt av livet varje dag

Jonas gjorde (äntligen!) färdigt i vår tvättstuga

Vi fick besök av farfar Lage och Berit

Olivia hjälpte till att montera nya sandlådan

Vi gratulerade min pappa på 60-årsdagen och gav honom ett fallskärmshopp 
(som jag hoppas han vågar genomföra till sommaren :)

Vi monterade ett väggskåp (Bestå från IKEA) och satte upp tavlor i vardagsrummet

Vi fick trevligt besök av Elin med familj

Vi firade vår bröllopsdag med ett somrigt restaurangbesök och bio

Barnen hade semester med Jonas och kom och hämtade mig när jag hade jobbat klart

Vi köpte nya gungor och en rutschkana till gungställningen. Jonas monterade en smart säkerhetsanordning så att Olivia kunde klättra upp och ner själv

Jag fick semester och familjen kom med fina blommor för att säga grattis!

Studsmattan var lika uppskattad av hela familjen även detta år

Vi åkte till Skellefteå och gratulerade farmor Anita som hade fyllt år

Min faster Catherine gick bort och vi hade begravning för henne 

Det var rätt kallt i början av juli

Vi hade mysigt med tända ljus som kompensation för kylan ute

Vi fick trevligt besök av Sofie och hennes familj

Det bjöds på fin kvällsunderhållning

Vi åkte till Lycksele och gick på djurpark och bodde på camping i sällskap med familjen Westerlund/Fahlén

Äntligen kom värmen tillbaka och vi njöt av fantastiska sommardagar i sällskap av vänner


 
Juli månad ägnades till stor del åt vår altan. Jag målade stolpar och ribbor, pappa slipade altanen, jag oljade in den med en pigmenterad olja och Jonas, Fredrik och min mamma byggde ett finfint räcke. Tack snälla för ovärderlig hjälp!

Vi åkte till Stockholm i sällskap av min mamma och hade jättetrevligt


AUGUSTI

Jag rensade i tjejernas garderober och ordnade plats till alla färgglada kläder

Olivia började på förskola och allt gick bättre än vi ens vågats hoppas på

Vi badade och lekte i sanden 

Barnen hoppade och lekte i studsmattan varje dag

Det var härligt väder och vackert ute

Jag och tjejerna åkte till UmeLagun efter förskolan för årets sista utebad

Vi gratulerade Vincent på 1-årsdagen och man kan säga att festen spårade ur, haha

Olivia och Amanda fick åka sin morfars fina skrinda

Jag lärde mig att dricka kaffe på riktigt och uppskattade då vår fina kaffemaskin, som gör riktigt gott kaffe och dessutom passar in fint i köket

Vi hade en rolig möhippa för Sofia


Vi besökte lekparker och hade roligt tillsammans

Att hämta dessa älsklingar från deras förskolor var en fröjd

Fina vännerna Mats och Sofia gifte sig en strålande dag i augusti

Vi köpte en ny grön matta till tvättstugan som även passade bra i köket 

Vi njöt av de sista middagarna utomhus


SEPTEMBER 

Våra älsklingar var glada och hade fått solblekt hår
  
Vi hade fredagsmys och tittade på favoritprogrammet Idol

Anna och jag åkte till Stockholm, sprang Tjejmilen och fick lyxig barnfri tid tillsammans

Vardagen med två olika förskolor gick som en dans och tjejerna var så glada när de fick träffas vid hämtningstiden

Jag och bästa kollegan Erika var riktigt duktiga på att lunchträna

Vi gratulerade Ebba på 4-årsdagen

Även vardagen var rolig!

Styrketräningen gav resultat

Ibland fick vi besök av katter...

…och ibland fick vi besök av en söt kock som skrev recept, lagade mat och hade gräsligt stökigt under sin diskbänk :)

Det blev kallare ute

Amanda och Olivia bakade chokladbollar nästan helt själva

Busungarna var ofta glada

Amanda lekte mycket med söta tjejerna Nellie och Ellen som bor granne med oss

Det blev dags för förskolefotografering och ett av mina barn skötte sig exemplariskt, 
medan lillstackarn blev rädd och grät så snart fotografen tänkte ordet "syskonfotografering"

Hösten var riktigt vacker och vi passade på att göra en fin utflykt tillsammans med min mamma

Glädjen var total när vi tog fram våra senapsgula höstkuddar :)

Amanda började intressera sig allt mer för att rita, skriva och lära sig siffror och bokstäver, 
och målade vår familj på detta charmiga sätt :)

Vi hade ofta utklädningsdisco tillsammans

Tillsammans med Erika, Edvin och Ture så bakade vi fantastiska lussebullar och hade tidig julpepp

Vi hade kompisbesök och fikade godsaker

Vi hade en mysig Halloween-kväll


NOVEMBER

Vi hade Halloweenfest här hemma och bjöd in en annan spökfamilj

Jag mötte upp min fina vän Ina (som bor så långt borta som i Schwiez) i Köpenhamn för tre supertrevliga dagar med fint boende, träning, shopping och kvalitetstid

Intresset för att klä ut sig var fortsatt skyhögt

Vi hade trevligt besök av Oliver och Theo som jag passade för några timmar

Amanda ritade ytterligare ett familjeporträtt och lärde sig därefter var det är man ritar ögonfransarna :)

Vi hejade på Sveriges fotbollsherrar, förgäves

Olivia och Amanda hade himla roligt tillsammans, även när vi storhandlade

Älskade maken och pappan Jonas fyllde 43 år och firades kungligt


DECEMBER

Vi var på Gammlia julmarknad 

Snövit, prinsen och deras vänner fick sig ett ståtligt pepparkakshus

Barnen hade det stundvis städat och julmysigt i sina rum

Även övriga huset fick julstämning och jag ramade in pepptavlan som jag har beställt från Therese Sennerholt

Vi firade lucia på barnens förskolor

Jag och Jonas checkade in på nybyggda hotell Winn här i Umeå, köpte med oss indisk mat och hade en mysig natt och morgon tillsammans medan bästa mormor Annika tog hand om våra små älsklingar

Vi hade julmys och utklädningsbus hos Stella med familj

Vi firade som vanligt jul med hela släkten på olika ställen under flera dagar

Peppen var stor inför det nya året!

TACK alla underbara för att ni har hängt med mig detta år! Jag är peppad på 2014 och lovar att det kommer både träningsinspiration, resepepp och roliga blogginlägg här framöver! Jag hoppas att ert 2014 blir fantastiskt och att ni vågar tro på er själva och satsa på era drömmar! Investera tid i de människor som får er att må bra och lita på att ni klarar mer än ni tror. Livet innehåller  både medgångar och motgångar och hur lycklig du blir i slutändan handlar mycket om hur du hanterar de situationer som uppstår. Jag skickar därför en kram fylld av positivt tänkande till er alla! 

6 kommentarer:

  1. Vilken fin sammansställning du gjort. Jag bloggar inte längre (tidsbrist) men gör fotoböcker av vårt år av alla bilder man fotar istället. Funderar på att använda denna http://www.bloggtillbok.se/ för att spara bloggen i bokform. Du som lägger så mkt tid på fina sammanställningar kanske ska fundera på att ha dem i bokform? Mina barn älskar mina böcker och bläddrar mycket i dem!

    Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag tänkte faktiskt på det nu när jag höll på med denna årskrönika, att jag måste slå slag i saken och beställa fotoböcker! Tack för tips på sida! :)

      Radera
  2. Jättefin årsresumé! :) Tack för att du bloggar så härligt om ditt liv!

    Jag frågade en fråga i kommentarsfältet för några månader sen, som du svarade på i ett inlägg. Det handlade om hur det har känts att ha två barn så nära i ålder. På nyårsafton fick jag ett plus på stickan och har beräknat förlossningsdatum i september. 2 år och 1 månad efter min son föddes. Så det råkade ju bli väldigt likt åldersspannet mellan dina barn. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart datum att plussa på! Grattis!

      Radera
    2. Vad roligt, stort grattis Ida! Vi tycker att detta åldersspann är kanon! :)

      Radera
  3. En så härlig liten familj du har! Jag har själv blivit mamma till en liten pojke som snart är 6 veckor gammal! Familjelivet är så underbart! :)

    SvaraRadera