21 november, 2013

Höstblåsor it is

Efter att ha pratat med Olivias förskola, läst vårdguiden och massa andra sidor på Internet så är jag nu rätt säker på att det är höstblåsor som Olivia har. Inget barn har nyligen haft vattkoppor på hennes förskola och symptomen för höstblåsor är väldigt lika. Blåsorna som Olivia har är inte vätskefyllda som vattkoppor brukar vara och det är mest problem i munnen, runt munnen och på benen. Höstblåsor är tydligen också en sjukdom som man får ordentligt vid ett tillfälle och om man drabbas som vuxen blir det oftast inte mer än enstaka blåsor och halsont. 

Dagens lilla höstblåsa

Hur som helst måste förstås Olivia vara hemma från förskolan även imorgon och jag ska försöka pussla så att jag kan jobba lite i alla fall. På tal om jobbet fick jag en kommentar om att det väl inte är så svårt att bara vara hemma med barnen när de är sjuka, men för min del är det faktiskt det. Jag har inbokade klientmöten, förhandlingar i domstol, dokument som behöver upprättas och telefonsamtal som behöver ringas och det mesta av dessa arbetsuppgifter kan inte mina kollegor göra åt mig eftersom det är jag som är ombud för dessa människor. Mitt jobb är planerat utifrån att jag kan vara på jobbet och att då vabba en vecka ställer till det ordentligt i planeringen. Så även om det är mysigt att vara hemma med barnen så längtar jag till att få ordning på skrivbordet igen när Jonas kommer hem, haha, jag saknar dig älskling! :)

3 kommentarer:

  1. Första gången A fick höstblåsor så märkte vi knappt av dom och tillhörde då gänget som nästan blev irriterade över att "behöva" ha honom hemma. Men andra gången han åkte dit, (tjena mittbena!!) så fruktansvärda besvär han fick. Blåsor överallt, smärta, feber, ansträngd andning och stora besvär med att blåsorna kliade. Men det obehagligaste var nästan när hans hud "ömsade" fram ny hud, såg riktigt otrevligt ut.

    Hoppas jag inte skrämt upp dig nu, men Olivia ska väl bara få en mild variant. Visst?! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Usch, sånt är aldig skoj. Adam har också haft blåsorna men en ganska så mild variant. Hoppas att Olivia får det med.
    Förstår absolut hur du menar kring jobbet, samma sak gäller för mig.

    Ha en fin dag och hoppas att allt känns lite lättare snart.

    Kram kristin

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag hittade hit genom att söka på höstblåsor och utslag på benen. Min dotter på snart tre år har också fått utslag på benen, ont i munnen och lindrig feber. Informationen jag hittat på nätet verkar bara göra gällande att det blir utslag på händer och fötter utöver munnen, men det verkar iallafall vara fler som konstaterat liknande symptom på deras barn.. Skönt att se :). På förskolan går det just höstblåsor, så det kändes som det närmaste att gissa på att det var.. Har varit hemma med henne den här veckan, men hennes storebrorsa på snart fem verkar inte ha drabbats än..

    Tack för blogginlägget! :)
    Mvh/Daniel

    SvaraRadera