26 juni, 2013

Tabataträning

Jag har precis kvällstränat här hemma och tänkte att jag skulle dela med mig av mitt träningsupplägg. Som jag har skrivit tidigare så har Jonas hjälpt mig att göra ett nytt träningsprogam och det känns jätteroligt! Jag har verkligen fastnat för träningsformen Tabata, som innebär att man tränar snabbt och intensivt med 20 sekunder träning, 10 sekunders vila och så upprepar man det 8 gånger. Antal set och övningar i varje omgång kan man välja själv.

Eftersom jag hittade en bra artikel på nätet (från Magazine Fitness) så kommer här information om Tabata! Min tanke är att jag ska gymträna hemma 5 dagar i veckan och sedan komplettera dessa pass med gymträning på lunchen två dagar i veckan samt några pass löpträning. Morgonlöpning var min tanke från början men jag vet inte om jag klarar det just nu när jag jobbar mycket och sover rätt lite. Vi får se hur motiverad jag känner mig! Snabba och effektiva träningspass passar i alla fall mig ypperligt och tanken är att kunna träna dessa pass tidigt på morgonen eller på kvällen, så att jag även hinner jobba, fixa med annat och umgås med familjen. 




Intressant läsning om Tabataträning

Jag har ju lovat att jag ska dela med mig av mitt träningsprogram i detalj, men eftersom det är första veckan som jag tränar efter det här programmet så håller jag fortfarande på att göra ändringar här och där. Ni får därför vänta till på söndag, då jag kan presentera ett veckoprogram som funkar för mig (och förhoppningsvis för er andra som vill testa också). Kram och god natt!

2 kommentarer:

  1. Gillar också Tabata! Snabbt och effektivt verkligen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Perfekt för oss småbarnsföräldrar! :)

      Radera