23 april, 2013

Vår resa till Thailand

Det spöregnade när vi lämnade Umeå i torsdags så det kändes lite extra skönt att vi hade en lång och härlig semester framför oss. Att resa i väg till värmen den här tiden på året är helt perfekt om ni frågar oss, för man får en försmak av sommaren och så slipper vi (som bor i Norrland) den trista period när alla snö ska smälta bort. 

Hej då Umeå...

…och hej Stockholm!

Dags att checka in!

Vi fick låna vagnar till barnen eftersom vi hade checkat in våra, himla smidigt eftersom Olivia ville sova en stund innan vi gick på planet

Efter en övernattning hos tjejernas farbror Emil åkte vi till Arlanda vid 12-tiden i fredags och ungefär 17 timmar senare checkade vi in på vårt hotell i Thailand. Barnen skötte sig jättebra under resan, men är ju inte så trötta av sig så de tyckte verkligen inte att det var natt kl 19 (då klockan ju är midnatt i Thailand och de släckte ner i flygplanet). När de väl somnade så sov de i omgångar så jag sov ungefär 10 minuter under hela resan, haha, gissa om jag var trött på kvällen när vi hade checkat in, handlat, badat några timmar och ätit middag. Vi somnade då skönt och sov i ungefär 12 timmar. Nu har vi fått någorlunda ordning på sömnen och har hunnit njuta av härliga dagar vid poolen. 

På plats på flygplanet. Vi fick bara tre säten så jag hade mammagrisen Olivia i knät hela tiden

I matsäcken hade jag packat smörgåsar och sedan fick vi två måltider ombord (maten på ThaiAir är riktigt bra faktiskt)

Det var länge sedan som Amanda sov på mitt bröst så här :)

Vi var väldigt trötta när vi just hade landat i Bangkok...

…men snart kände vi oss pigga och glada!

För att stimulera barnen under flygresan hade jag slagit in små presenter som de fick i omgångar. Förutom att Amanda råkade se hur många presenter det var (och därmed frågade efter nya hela tiden), så var det en himla bra idé. Hon fick bland annat små prinsessfigurer (Snövit och Ariel) som hon har lekt med nästan dygnet runt sedan dess. Hon hade Askungen sedan tidigare och vi har ännu inte gett henne den sista (Belle från Skönheten och Odjuret tror jag att det var). Perfekta presenter med andra ord!

Amanda i gaten på väg till Phuket, fullt road av sina små prinsessor (som kan byta klänningar med varandra)

Olivia och Amanda i taxin på väg till hotellet (vi bokar våra resor med Kids On Board så att tjejerna får åka i riktiga bilbarnstolar)

Olivia är verkligen lätt att ha med sig för även om hon är trött så är hon för det mesta lugn och nöjd. Hon verkar tycka att alla nya miljöer är spännande och blir jätteglad om hon får gå runt själv. Även Amanda har varit glad och tillfreds på resande fot så vi kan fortfarande rekommendera att resa så långt som till Thailand med små barn! :)

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset om kids on board. Vi ska till Phuket i november och då ska vi absolut boka detta. Har oroat mig just för bilresorna... Fortsätt njut av er semester! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att ni ska göra, vi har varit jättenöjda alla tre gånger vi har anlitat dem! Ha en trevlig resa! :) Kram och tack!

      Radera
  2. Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om resan, skönt att allt gick bra. Hoppas du sovit ikapp! Fattar inte hur du orkar vara utan så lite sömn.

    Kram Anna J

    SvaraRadera
  4. Linda - mamma till Trent och Ella26 apr. 2013 19:29:00

    Men så galet avis jag blir på er som är där i värmen och har det bra.
    Själv så kämpar jag på med ff och har nu endast 4 dagar kvar wiiihooooo, heja mig!!
    Så otroligt söt hon är lilla O. Hon och min Ella är lite smålik varandra så det är som om jag tror att jag "känner" henne den lilla smulan :)
    Fortsätt att njuta av er semester! Kram kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linda - mamma till Trent och Ella26 apr. 2013 19:36:00

      Glömde tillägga att jag fattar hur du hade det på flyget. Vi reste till Nya Zeeland när Trent var 13 månader och precis hade lärt sig gå som bäst. Han ville varken sova eller sitta still så jag vandrade upp och ner för gångarna med honom (utan hjälp av vare sig man eller svärmor som somnade båda två så fort motorerna satte igång). Jag sov typ 10 minuter på 36 timmars resväg. Det var sjukt jobbigt men jag överlevde. På hemresan så tajmade det så fantastiskt bra att det var Trents sovtider under alla 3 flygningar så han sov nästan hela tiden. Tyvärr så var han ju fortfarande på NZ-tid när vi kom hem så han lekte hela natten och sov som en klubbad på dagen. Halv svårt att vända på men det gick oxå tillslut :)

      Radera