16 april, 2013

Att ha barn som är nära i ålder

Jag fick en fråga för ett tag sedan om vad jag tycker om att ha barn som är (relativt) nära i ålder. Det är ganska precis två år mellan Amanda och Olivia, vilket var precis vad jag önskade innan vi blev gravida första gången. Det går ju självklart inte att välja sådant, men vi hade turen att få precis som vi hoppades på. Nu vet jag ju inte hur det är att ha barn med större eller mindre mellanrum, men för oss känns detta perfekt. Barnen är dessutom födda på samma tid på året och det underlättar när det gäller kläder, skor och annat som kan ärvas. 

Det finns inget bra svar på om det är lätt eller svårt att ha tätt mellan barnen, för alla barn är så olika. Olivia är otroligt lättsam och hakar bara på det mesta vi gör. Hon är lugn, glad och verkar inte ha haft det minsta ont i magen som bebis. Att få ett andra barn som är så fridfullt underlättar förstås jättemycket och då spelar det inte så stor roll om hur många år det äldre syskonet är. Alla åldrar är jobbiga och roliga på sitt sätt och som förälder får man ibland bita ihop och gilla läget. Jag har ganska bra tålamod och tycker att det mesta funkar bra, så min upplevelse av att ha barn med två års mellanrum är enbart positiv. Jag är så otroligt glad att Amanda och Olivia har varandra och jag ser redan nu hur de uppskattar varandras sällskap.

♥ Våra älskade flickor 

4 kommentarer:

  1. Jag har också barn som är nära i ålder, en flicka som blir tre i sommar och pojken har precis fyllt ett. Jag kan inte tänka mig att det kunnat bli bättre utan är jättenöjd med åldersskillnaden. Hade dock planerat som du med ärvandet av ytterkläder men pojken är mycket större än vad tjejen var så tji fick jag så det har blivit nytt på det mesta ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig,Sofia! Vi har drygt 2.5 år mellan storasyster och våra tvillingflickor. Man ser redan vilken otrolig glädje och nytta de har av varandra. Sen underlättar det ju såklart att ha tre lättsamma barn och ingen svartsjuka :).

    SvaraRadera
  3. Vi har bara 1,5 år mellan våra och jag tycker det har varit tufft. Men det var så vi ville ha det och det finns såklart både för och nackdelar (precis som det alltid finns oavsett hur många år det är mellan syskon). Men vi vill inte ha så tätt igen mellan nästa om jag säger så ;-)

    SvaraRadera
  4. Ida - mamma till Oliver18 apr. 2013 16:27:00

    Tack för svar på min fråga! :) Klart att det kan upplevas otroligt olika, det skulle nog vara jobbigt om första barnet blir avundsjukt och andra barnet får kolik eller så. :P Men det är ändå lärorikt att höra hur olika personer har upplevt det! De flesta verkar tycka att det är rätt lagom med 2 år mellan syskonen. :) Sen kan man ju förstås inte gå runt och oroa sig för mardrömsscenarion... Det mesta brukar ju lösa sig. :)

    SvaraRadera