14 september, 2011

Lyckat fostervattensprov

Igår fick vi svaret på fostervattensprovet som vi gjorde förra veckan. För er som inte vet vad ett fostervattensprov är så kan jag berätta att det är ett test som innebär att man tar ett prov på fostervattnet i livmodern och undersöker det i ett laboratorium för att se om fostret har några allvarliga kromosomavvikelser. Anledningen till att vi både vid denna graviditet och när vi väntade Amanda har gjort dessa test är för att det finns Downs Syndrom i släkten och vi gärna i förväg ville veta om barnet i maget har några kromosomavvikelser. Om det inte finns speciella skäl är det vanligast att man gör denna typ av test efter att man har gjort ett sannorlikhetstest (Nupp/Kub). Att vi skulle göra fostervattensprov är också anledningen till att vi fick göra ett tidigt ultraljud för att bestämma vilken vecka jag var i, eftersom det är viktigt att fostervattensprovet görs under en viss tidsperiod.

Lillhjärtat vid det tidiga ultraljudet i vecka 13

Som tur är har även denna bebis normalt antal kromosomer och vi har nu även fått veta om det är en lillebror eller en lillasyster! Vill ni också veta? :) Om en vecka har vi RUL (rutinultraljud) och då fastställer man graviditetens längd och kollar så att allt ser bra ut så då hoppas jag att vi får med oss fler bilder på vår lilla älskling i magen. Det känns som ett mirakel att vi ska få ett till barn och jag är verkligen tacksam över livet!

20 kommentarer:

  1. Va skönt att ni fått svar på det nu.
    Jag är himla nyfiken på om det är en liten prins eller prinsessa;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Såklart vill vi också veta :) ♥

    Vad härligt att höra (läsa) att allt ser bra ut!

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att höra att de gått bra!

    Jag är också nyfiken :)

    SvaraRadera
  4. Va skönt att allt såg bra ut för liten i magen.

    Ja det är klart att vi vill veta om det är en bror eller syster Amanda ska få :)

    SvaraRadera
  5. Klart man vill veta, nyfiken som man är :) kram!

    SvaraRadera
  6. Va skönt! :)
    Åh va roligt, ja vill ni berätta så vill man såklart veta, hihi :)
    Kram!

    Svar: Tack! Jag minns inte vad det var för företag som gjorde ansiktsmålningar, men var direkt man kom in på området iaf och det kan nog stämma att det var Hyresgästföreningen nu när du säger det! Var en blond kvinna ;)

    SvaraRadera
  7. Jag är nyfiken :)

    SvaraRadera
  8. Skulle du valt att göra abort om det visade sig att fostret hade kromosomavvikelser?

    SvaraRadera
  9. Så skönt att det gick bra!
    Klart det skulle vara kul att veta om amanda får en bror eller syster :) KRAM

    SvaraRadera
  10. ooo ja, vi är jättenyfikna på om det är en liten kille eller tjej där i magen! :)

    SvaraRadera
  11. sofia och astrid14 sep. 2011 19:02:00

    så skönt att ha det gjort och att det gick bra! och som alla andra är jag nyfiken på om det blir en lillebror eller lillasyster :) kram!

    SvaraRadera
  12. vad skönt att det gick bra. Som många redan skrivit är även jag nyfiken på om det är en lillebror eller lillasyster i magen :)

    Hoppas allt är bra i regnet. Kram

    SvaraRadera
  13. Tack för alla kommentarer! Och vad roligt att det är så många som är nyfikna :) Jag ska höra med Jonas om det är okej att jag berättar eller om han vill att det ska vara en hemlis tills det är dags..

    Till dig som undrade om vi skulle ha gjort abort om det visade sig att fostret hade en kromosomavvikelse så är svaret nej. Det var inte därför vi gjorde testet utanför att vi isf ville vara förberedda. Sedan är det självklart svårt att veta hur man reagerar då man får ett sådant besked.

    SvaraRadera
  14. Såklart vill ju även jag veta nyfiken som man är, haha. jag tror det blir en lillasyster! Får bara den känslan men jag kan ju ha fel! :)

    I alla fall angående Olivias magproblem, jag upplever att hon är lite smått besvärad av den dåliga magen. Men som man kanske kunde räknat ut hittade dom inget särskillt, vilket också kan vara bra då kanske den lösa avföringen bara tyder på vanlig dålig mage så att säga. Hoppas det vänder snart har även hört att det kan bli en sk "förkylning"-bakvägen så vem vet, nu har hon dessutom nån tand på g också och då brukar ju magen också vara si sådär, men jag reagerade på det slemmiga! Inte fräscht! Hoppas i alla fall att det går över och aldrig mer kommer tillbaka!!

    Kram på er!

    SvaraRadera
  15. Tror benhårt på en syster :)

    SvaraRadera
  16. Jag tror på en lillebror :-) Jättemånga som jag känner som väntar sitt andra barn ska får en lillebror så jag tror helt enkelt på en boom för småbrorsor nästa år!

    Kram

    SvaraRadera
  17. Så härligt att veta :) Riktigt fin bild på bebisen fick ni med :) Och ja klart man vill veta, jag har trott sen du skrev att du var gravid igen att det var en liten lillebror i magen, är såå nyfiken :)

    SvaraRadera
  18. Vad skönt att allt ser bra ut där inne! :)

    Vill såklart också veta om det är en lillebror eller lillasyster!!

    SvaraRadera
  19. ÅH vad skoj med ett syskon!! stort grattis till er :-)

    Elwira hälsar o tackar för komplimangen ;-)

    Stoor Kram & trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Skojar du när du fråga om vi vill veta? Hoppas Jonas är med på att du berättar. Här var det ingen fråga om vi skulle berätta eller inte för jag KAN inte hålla sådana hemligheter. Men jag håller inne med namet vi har som favorit i alla fall. Man vill ju inte att någon ska "sno det" framför näsan på en om man visste att dom visste att vi tänkte ta det.

    SvaraRadera