14 juli, 2011

Oprövad festmeny

Tillsammans med mina vänner Anna, Sandra och Stina har jag skapat en trevlig tradition av att bjuda hem varandra på en helkväll med jämna mellanrum och bjuda på någonting helt oprövat. Till förrätt gjorde jag en kräftsoppa som blev het och god (jag tillsatte bland annat sambal oelek utöver receptet) och till varmrätt bjöd jag på den thailändska rätten pad thai som blev helt okej (jag lade till lite kryddor och limejuice utöver receptet). Som tillbehör hade vi lime, jordnötter, skivade bananer, vitlöksbröd och en tomatsallad med bland annat hallonbalsamico och mynta. Till efterrätt smaskade vi på Leilas kladdkaka med Lindts jordgubbschoklad till skivade jordgubbar och vispgrädde. Mums!

Jag dukade med våra snygga djuptallrikar från Duka (serien heter Show) och bjöd på en smarrig mangodrink med mynta innan vi satte oss till bords

Efterrätten gick raka vägen till efterrättsmagen, vilket var tur eftersom
vi redan var jättemätta i de andra magarna :)

Om ni vill testa recepten så kan ni kolla in dem här: kräftsoppa, pad thai och kladdkaka.

3 kommentarer:

  1. Jösses så gott! Är det alkohol i mangodrinken? Vilken sort isf?
    Snygga servetter också, vart hittar du dom? :)

    SvaraRadera
  2. Det lät och såg hur gott ut som helst! Superfint och annorlunda porslin också!

    SvaraRadera
  3. Sofia Ahlehjelm16 juli 2011 01:04:00

    Helena: I drinken hade jag rom, mango, mynta, mangojuice, äppeljuice och is. Servetterna hittade jag på ICA. :)

    Anna: Tack!

    SvaraRadera